keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Lisätietoa, kiitos

Minulla on todettu rintasyöpä kaksi viikkoa sitten ja olen tähän mennessä tavannut ainoastaan työterveyslääkärin. Tietoa olen saanut vain sen verran, että minulla on rintasyöpä ja leikkaus on edessä 14.3.

Olen saanut runsaasti kysymyksiä läheltä ja kaukaa: Minkälainen syöpä sinulla on? Onko se levinnyt? Mitä hoitoja saat leikkauksen jälkeen? Oletko saanut ennustetta?

Hetkittäin turhauttaa tämä tietämättömyyden määrä. Onneksi on erilaisia syöpäsivustoja ja blogeja, joista olen kerännyt tietoa, että olen edes suunnilleen kartalla tulevassa lääkäritapaamisessa. Tiedän jo, että tietämättömyys ja epävarmuus on tullut jäädäkseen. Tiedän, etten saa kaikkiin kysymyksiini vastauksia ennen leikkausta enkä edes leikkauksen jälkeen. Hiljalleen tulen saamaan tietoa syövästäni ja sen mukanaan tuomista muutoksista elämässäni. Tilastojen valossa noin 90% rintasyövän sairastaneista on elossa viiden vuoden päästä leikkauksesta. Toivon, että olen enemmistön joukossa.

Tarkempaa tietoa rintasyövästä on saatavilla ainakin seuraavilta sivustoilta:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suosituimmat tekstit