tiistai 30. heinäkuuta 2013

Potilaspäivä: hormonipoli ja äksy varvas

Olen onnekas. Olen päässyt lomalle Syöpiksestä yli puoleksi vuodeksi. Syöpiksen sijaan olen saanut ilokseni muita lääkärikäyntejä aiheeseen liittyen. Kesäkuussa oli perinnöllisyysasioita ja tänään hormonihässäkkää. Koska olen triplanega eli en saa mitään hormonihoitoa, olen lääkärin kehotuksesta käyttänyt pillereitä tähän asti. Onkologi lähetti minut Naistenklinikan hormoniklinikalle käymään asiaa hieman perusteellisemmin läpi. Keskustelun aluksi piti selvittää lapsihaaveet. Ei ole. I'm done. Lääkäri suositteli unohtamaan kaikki hormoniperäiset valmisteet, koska niiden vaikutuksista triplanega rintasyöpiin ei ole tarpeeksi tietoa. Suurin osa rintasyövistä on hormonipositiivisia. "Pitkästä aikaa" sain  taas kuulla, että syöpäni oli erittäin ärhäkkä... joten vaihtoehdoiksi jää kuparikierukka tai streilisaatio. Tutkimuksissa selvisi, miksi pillereistä huolimatta vuotohanat ovat hiljalleen tyrehtyneet: olen horroksessa. Onneksi en siis ainakaan raskaana. Vauvat ovat kyllä ihania, mutta tällä kropalla en siihen enää ryhtyisi. Pillerit jäivät pois heti ja kuukauden päästä edessä on vielä labrat, joista selviää nykyinen hormonitasoni. Sen jälkeen on aika päättää, kumpaa reittiä tilkitään edes marginaalinen mahdollisuus tulla raskaaksi. Olen tyytyväinen käyntiin. Nyt ei tarvitse enää arvailla.

Lopuksi näytin lääkärille vielä pottuvarvastani, joka kiusannut minua jo ainakin kolme viikkoa. Helppo tapaus: kynsivallintulehdus. Lisäpiristeeksi sain 10 päivän Kefexinin. Haloo jalat! Sytot loppuivat jo yli vuosi sitten. Eikö olisi jo aika lopettaa sytoaiheiset temppuilut? Nahkat tippuu jalkapohjista ja varpaat keräävät kaikenlaisia tulehduksia. Onneksi on kesä ja voin kulkea varvastossuissa. Tänään päädyin metsästämään netistä samanlaiset kengät, joita käytin viime kesänä. Ne ovat hieman siistimmät ja umpinaiset, mutta varpaille on tilaa temppuilla niissä.

Ettei vaan tekeminen loppuisi kesken, pitäisi punktiossakin käydä. En ole vieläkään käynyt matkan jälkeen vaikka aihetta olisi. Ennen lomaa kesytetty hiuspehkokin on alkanut villiintyä. Koulut alkavat 1,5 viikon päästä. Sitä ennen olisi tarkoitus sisustaa poikien huoneet uusiksi, kun menin myymään niiden sängyt alta. Muutaman huonekalun ja sisustusjutun lisäksi pitäisi tehdä vielä hankintoja pojille koulua varten. Illoiksi ja viikonlopuiksi on tuutin täydeltä futista. Olen siis taas täysillä menossa mukana ja kalenteri on yhtä ruuhkainen kuin ennen syöpää. Kaikkine touhotuksineen arki on ihanaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suosituimmat tekstit