torstai 1. marraskuuta 2012

Erilaisia reaktioita

Onpas ollut tämä viikko fiilisten kanssa yhtä vuoristorataa. Viikon tiukin paikka oli kertoa pojille uudesta leikkauksesta. Molemmat hätääntyivät ja eikä itkuiltakaan vältytty. Pojat luulivat, että syöpä on tullut takaisin, toisen rinnan poistamisen jälkeen alkaa taas sytostaatit ja äiti on pitkään heikkona. Keskustelimme asiasta ja selitin joutuvani leikkaukseen ensisijaisesti niiden nesteonkaloiden vuoksi ja samalla poistetaan toinen rinta. Piti asetella sanat varovasti, etten puhuisi syövän mahdollisesta uudesta tulemisesta. Siitä puhutaan vasta sitten, jos se tilanne tulee eteen. En halua, että pojat alkavat tarkkailla minua liikaa. Heidän tärkein tehtävä on olla lapsia eikä huolehtia äidistä.

Olen saanut paljon kannustusta ja onnitteluita leikkauspäätöksestä. Lämmin kiitos kaikille niistä! Olette ihania!

Olen itse helpottunut siitä, että pääsen ehkä pian eteenpäin elämässä. Tällä hetkellä olen sidottuna Naistenklinikkaan punktioiden vuoksi ja joudun elämään jättikokoisen silikooniproteesin kanssa. Blogissa olen valittanut sen hankaluudesta, mutta saamani palautteen myötä tajusin etten ole kertonut muista puolista. Yksirintaisena ja painavan proteesin omistajana olen kärsinyt ensimmäistä kertaa elämässä pahoista hartiasäryistä, joista on seurannut voimakasta päänsärkyä. En voi juurikaan olla ilman proteesia kotonakaan, koska paino jakautuu niin epätasaisesti. On aika raskasta olla lyhythiuksinen ja mahakkaampi versio Yossusta. :) Osa saamastani palautteesta oli leikkausta vastaan. Ymmärrän sen kannan täysin ja aidosti kiitän siitä, että olette haastaneet minua pohtimaan asiaa vielä kertaalleen. Lääkärin mielestä minulla olisi ollut perusteet saada pienennysleikkaus julkisella puolella jo pelkästään rintojen koon vuoksi ilman rintasyöpääkin. Erään Naistenklinikan R31:n lääkärin mukaan rinnan poistaminen pienentää tapauksessani terveen rinnan rintasyöpäriskiä yli 90%. Tuon tiedon jälkeen päätökseni kirkastui. Myös muut lääkärit ovat olleet myötämielisiä poistolle, kyse on ollut lähinnä aikataulusta. Tiedän useamman tapauksen, joissa on myöhemmin löytynyt syöpä terveestä rinnasta. Olen viettänyt tunteja netissä tietoa kaivaen ja olen toistuvien punktioiden yhteydessä vaihtanut aiheesta mielipiteitä varmaan jo jokaisen R31:n lääkärin kanssa kuluneiden 7,5kk aikana. Nyt, kun joudun kuitenkin leikkaukseen, on ehkä hieman matalampi kynnys päätyä myös terveen rinnan poistoon. Ihan mieluiten en olisi ikinä sairastunut syöpään ja olisin saanut pitää ne luomurinnat, jotka minulla vielä alkuvuodesta oli.

Olen jo käväissyt Amoenan sivuilla ihailemassa pienempiä pumpuli- ja tarraproteeseja. Jos kuvat ovat ensi viikolla puhtaat, taidan mennä ostamaan uudet liivit, joihin voin sitten leikkauksen jälkeen pujottaa pumpulitäytteet. Taidankin siis olla turhamainen ja haluta leikkausta vain kosmeettisista syistä...:)

2 kommenttia:

  1. Todella paljon tsemppiä leikkaukseen ja teit todella järkevän päätöksen! :) Isot kannustukset täältä! <3

    VastaaPoista
  2. Hei taas!

    Musta kyllä vähän tuntuu, että et todellakaan ole turhamainen, pikemminkin realisti ja käytännönläheinen ihminen, vaikkei olla livenä tavattukaan. Oman terveyden ja hyvinvoinnin puolesta jos mistä kannattaa pitää puolensa, se vaikuttaa myös koko perheesi hyvinvointiin.

    Toivotaan, että uusi leikkaus sujuisi kuivemmin kuin edellinen ja pääsisit lopullisesti eroon punktiokierteestä, joka on kuulostanut ihan epäinhimilliseltä.

    VastaaPoista

Suosituimmat tekstit